Potilaan tunnistaminen on turvallisen hoidon perusta

Elina Kippola

Kirjoittaja toimii laatupäällikkönä OYSin medisiinisellä tulosalueella. Laatupäälliköiden tehtävänä on muun muassa potilas- ja asiakasturvallisuuden edistäminen.

”Kertoisitko nimesi ja henkilötunnuksesi?” Sosiaali- ja terveyspalveluissa useita kertoja päivässä toistuva kysymys voi mietityttää ja joskus asiakkaana turhauttaakin. Potilasturvallisuus lähtee perusasioista ja tämän kysymyksen esittäminen on tärkeä osa ammattilaisten tehtävää turvallisen hoidon varmistamiseksi. Hoidettavana voi olla saman nimisiä henkilöitä tai nimet voivat muistuttaa toisiaan. Tunnistamisella varmistetaan, että juuri sinä saat oikean hoidon ja tietosi tallentuvat oikein asiakirjoihin.

Maailman terveysjärjestö WHO on laatinut vuonna 2017 ohjeet potilaiden tunnistamiseen. Olemme laatineet Oulun yliopistollinen sairaalassa myös ohjeen ammattilaisille potilaiden tunnistamiseen WHO-ohjeistuksen pohjalta.

Tunnistamisessa henkilötiedot tulee varmistaa aina kahdella tavalla. Henkilöllisyys varmistetaan kysymällä ja lisäksi tiedot tarkistetaan henkilötodistuksesta tai sairaalahoidossa käytettävästä rannekkeesta. Tunnistamisessa ei riitä, että kysytään ”oletko Matti Meikäläinen”, vaan tulee kysyä henkilön nimi ja henkilötunnus.

On tärkeää, että ihminen sanoo itse oman nimensä. Erityisen tärkeää tunnistaminen on silloin, kun ollaan tekemässä jokin toimenpide esimerkiksi näytteenotto, tutkimus tai leikkaus. Henkilöllisyys tulee varmistaa, vaikka henkilökunta tuntisi potilaan ennestään.

Henkilön tunnistamisessa voidaan hyödyntää myös biotunnisteita kuten sormenjälkeä tai sairaalahoidossa käytettävän rannekkeen tiedot voidaan lukea erillisellä lukijalaitteella. Sähköisissä palveluissa käytetään vahvaa tunnistautumista esimerkiksi verkkopankkitunnusten tai mobiilivarmenteen avulla. Myös ammattilaiset tunnistautuvat osallistuessaan sähköiseen palveluun tai etäasiointiin.

Voit itse osallistua turvallisen hoidon varmistamiseen kertomalla nimesi ja henkilötunnuksesi tai pyytää ammattilaista varmistamaan henkilöllisyytesi, jos hän ei ole sitä tehnyt. Sairaalahoidossa ollessasi sinun on hyvä tarkistaa rannekkeessasi olevat tiedot.

Palveluita käyttäessäsi kysy aina, jos jokin on epäselvää. Kerro hoitoosi liittyen olennaiset tiedot ja kerro myös tilanteestasi, tarpeistasi ja huolistasi. Olet itse oman vointisi paras asiantuntija. Otamme ilolla vastaan kokemuksesi palveluistamme sekä havaitsemasi kehittämistarpeet. Voit antaa asiakaspalautetta ja osallistua palveluidemme kehittämiseen tästä.

Asiakas- ja potilasturvallisuuden kehittämiskeskus – Potilasturvallisuudesta asiakkaille ja potilaille

WHO Patient Identification (2017)