Ultraäänilaitteistolla voidaan tutkia aivoja ja kehittää hoitoja

Fokusoitua ultraääntä (FUS) käyttävä Insightec Exblate FUS -laitteisto on asennettu toimintavalmiuteen Oulun yliopistolliseen sairaalaan 9.9.2023. Laite käyttää matalataajuista kohdennettua ultraääntä ja mahdollistaa erilaisten aivosairauksien täsmähoitojen ja diagnostiikan tutkimisen. Se voi olla ratkaiseva askel parantavien hoitojen kehittämisessä nykyään vaikeahoitoisiin aivosairauksiin, joissa veriaivoesteen toiminta on ongelma. Laite on lajissaan ensimmäinen Pohjoismaissa.

Laitteisto on asennettu Oulun yliopistollisen sairaalan (OYS) Syöpäkeskuksen E-talon tiloihin. Tutkimuskäyttö aloitetaan mahdollisimman pian, mutta hoitokäyttöön ottaminen vie aikaa, näillä näkymin vuosia, kunnes CE-hyväksytyt toimenpiteet alkavat. Laitteiston huollosta ja käytöstä vastaa professori, ylilääkäri Vesa Kiviniemen Oulun yliopiston OFNI-tutkimusryhmä.

”Jos tutkimustulokset ovat lupaavia, laitteen saaminen hoitokäyttöön voi tapahtua nopeastikin, mutta ainakin vuoden päivät siinä menee, mahdollisesti vuosia”, Mikael von und zu Fraunberg, professori ja neurokirurgian ylilääkäri Oulun yliopistollisesta sairaalasta kertoo.

Taustalla on vuodesta 2012 jatkunut Oulun yliopiston ja Oulun yliopistollisen sairaalan pitkäjänteinen tutkimuskokonaisuus, mikä antaa vakaan perustan tutkimustyölle ja hoitomenetelmien kehitykselle. Lisäksi laaja kansainvälinen yhteistyö muun muassa FUS:n kehittäjän professori Kullervo Hynysen johtaman Sunnybrookin laboratorion kanssa nopeuttaa menetelmän kehitystä uusimman tiedon sekä kertyvän käyttökokemuksen pohjalta.

Tutkimuksen kansainvälisessä eturintamassa

FUS-laitteistolla ei ole vielä virallista hoitokäyttöaihetta mihinkään tautiin. Eläinkokeissa ja ihmisillä suoritetuissa tutkimuksissa on jo osoitettu, että FUS-hoidon aikana veriaivoesteen avaus kiihdyttää myös aivojen huuhtelua merkittävästi. FUS:n on lehtien otsikoissa jo sanottu mullistavan tautien hoitoa, mutta vasta kliininen tutkimus varmuudella osoittaa onko asia niin. Potentiaalia menetelmällä kuitenkin on huomattavasti, tästä kertovat myös maailmalla meneillään olevat lähes 200 erilaista FUS-tutkimusta (www.fusfoundation.org).

Mikael von und zu Frauberg kertoo, että laite antaa valtavan etulyöntiaseman Oululle sekä tutkimuksessa että tutkimukseen perustuvien hoitomenetelmien käyttöönotossa. OYSin Syöpäkeskuksella on ennestään johtava Pohjoismainen tietotaito veriaivoesteen avaamisesta lääkeaineella aivolymfoomien hoidossa. Tälle pohjalle aiotaan kehittää myös uusia lääketehostettuja FUS-hoitoja. Tällä hetkellä OYS on ainoa keskus maailmassa, jolla on käytössään sekä kliinisessä hoidossa, että tutkimuksessa molemmat menetelmät tehostamassa ihmisen veriaivoesteen läpäisevyyttä.

Veriaivoesteen läpäisevyyden kasvaessa voidaan samalla tehostaa verisuonten seinämissä kulkevien glymfaattisten viemäreiden toimintaa eli aivojen huuhtelua. Professori Kiviniemi johtaa kansainvälisissä konsortiossa näiden hoitojen monikansallisesta tutkimusta yhdessä glymfaattisen järjestelmän keksijän professori Maiken Nedergaardin kanssa.

FUS:n myötä Oulun kärkiasemaa kansainvälisessä ihmisellä suoritettavassa aivotutkimuksessa voidaan entisestään vahvistaa huomattavasti. Yhteistyötä tehdään tiiviisti myös kansallisella tasolla yliopistojen ja sairaaloiden kanssa. Oulussa FUS-tutkimus on erinomainen esimerkki rajoja ylittävästä tuottoisasta yliopiston ja yliopistollisen sairaalan yhteistyöstä.

Laitteiston hankinta oli mahdollista yksityishenkilöiden, yritysten ja yhteisöiden lahjoitusten turvin. Oulun yliopistollinen sairaala haluaa esittää lämpimät kiitoksensa kaikille lahjoittajille ja hankintaa tukeneille tahoille.