Oulu Sote Labs –hanke juhli finaalipaikkaansa Regiostars Awards-palkintojenjaossa Brysselissä

Eurooppalaisen Regiostars Awards-kilpailun palkinnot jaettiin myöhään eilen illalla Brysselissä. Kilpailussa EU palkitsee vuoden parhaat ja innovatiivisimmat aluekehityshankkeensa. Tänä vuonna kilpailussa oli mukana 199 hanketta viidessä eri kilpailukategoriassa. Jokaisessa kategoriassa finaaliin valittiin Euroopan laajuisesti 5 onnistuneinta hanketta. Pohjois-Pohjanmaan maakunnasta kovatasoisessa joukossa kisasi Oulu Sote Labs, joka raivasi tiensä finaaliin Terveyspalveluiden nykyaikaistaminen -kategoriassa.

Miten yritykset voivat kehittää ketterästi välineitä ja palveluita terveydenhuollon täsmätarpeisiin, elleivät ne pysty testaamaan niitä todellisen kaltaisessa ympäristössä? Miten julkinen sektori voi parantaa omaa toimintaansa, ellei sillä ole tapoja tuoda esiin omia kehitysideoitaan tuotteita tekeville yrityksille? Kysymys on monimutkainen ja herkkä monessa mielessä.

Ratkaisu tähän tarpeeseen oli Oulu Sote Labs ja se on onnistunut tehtävässään erinomaisesti. Sekä sosiaali- ja terveydenhuollon että terveys- ja lääketieteellisen alan innovaatiotoiminnan kehittämiseen tarvitaan pysyviä rakenteita, joihin alan yritykset ja julkinen sektori voivat tuoda kehitysideansa testattaviksi.

Kansainvälisesti tunnettu innovaatioympäristö

Oulu Sote Labs -hankkeessa on kehitetty kansainvälisesti tunnettu terveydenhuollon innovaatio-, testaus ja kehitysympäristö, joka tänä päivänä tunnetaan nimellä Oulu Health Labs. Kehitystyö on tehty yhteistyössä Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin, Oulun kaupungin ja Oulun ammattikorkeakoulun kanssa.

Erityistä hankkeessa on se, että sen avulla julkisen sektorin ja yksityisen sektorin toimijat tuodaan yhteen molempia osapuolia hyödyttävällä tavalla sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämisessä. Teknologisesti erittäin korkeatasoiset kehitysympäristöt sijaitsevat Oulun yliopistollisessa sairaalassa ja Oulun ammattikorkeakoulun tiloissa. Näiden lisäksi kokeiluja voidaan toteuttaa esimerkiksi Oulun kaupungin hyvinvointikeskuksissa tai sosiaalipalveluiden piirissä olevien ikäihmisten kodeissa.

Sairaalan testiympäristöissä voidaan mallintaa jopa 90% sairaalan toiminnoista. Tiloissa toimii myös 5G-mobiilitestausverkko keihäänkärkenä digitaalisuuden hyödyntämisessä. Hanke on malliesimerkki suomalaisesta ennakkoluulottomasta kokeilukulttuurista, jonka tavoitteena on luoda uutta yhteistyötä ja ratkaisuja aiemmin kartoittamattomilla yhteistyön alueilla. Viimeisin tekniikka on otettu kattavasti käyttöön ja esimerkiksi Tulevaisuuden sairaalaa 2030 kehitetään mallintamalla sitä virtuaalitekniikoiden avulla.

Yhteistyö Oulussa tiivistä

Projektista vastannut Timo Alalääkkölä Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiristä kehuu yhteistyötä ja organisaatioiden perinteiset rajat ylittänyttä tiimiään ainutlaatuisesta yhteishengestä. ”Finaalipaikka ei olisi ollut mahdollinen ilman Oulun ammattikorkeakoulun, ja siellä erityisesti Tiina Tervaskanto-Mäentaustan ja Helena Heikan panosta, eikä ilman Oulun kaupungin, ja siellä erityisesti Jaana Kokon asiantuntemusta hankkeessa”, Alalääkkölä toteaa.

”Nämä osapuolet päättivät ottaa riskin ja avata oman toimintakulttuurinsa toisten arvioitavaksi ja kehitettäväksi. Lisäksi henkilöstön osallistuminen testauksiin ja kehitystyöhön on ollut todella aktiivista”.

Kolme erillistä tahoa toimivat nyt kaikki OuluHealth Labs –kattotermin alla. OuluHealth Labs mahdollistaa terveydenhuollon ammattilaisten hallitun osallistumisen yritysten tuotekehityksen eri vaiheisiin sekä kehitysvaiheen tuotteiden testauksen ja kokeilun aidossa tai aidon kaltaisessa toimintaympäristössä.

Pohjois-Pohjanmaa on menestynyt kilpailussa aiemminkin. Iin kunnan Mikropoliksen hanke Innohiili palkittiin vuonna 2017 parhaana onnistumisesta hiilidioksidipäästöjen merkittävässä vähentämisessä.

Suomesta oli tänä vuonna Regiostars Awards -kilpailun finaalissa peräti kolme hanketta, mikä kertoo suomalaisen aluekehittämisen korkeasta kunnianhimon tasosta. Muut kaksi hanketta Oulu Sote Labsin ohella koskivat rakentamisen kiertotaloutta kunnissa ja asunnottomuuden ennaltaehkäisyn kuntastrategioita.

Lisätietoja

Testaustoiminnan päällikkö Timo Alalääkkölä, Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri, +358 (0)40 561 4390

Kehitysjohtaja Tiina Rajala, Pohjois-Pohjanmaan liitto, +358 (0)40 685 4033

Aluekehitysasiantuntija Katariina Timisjärvi, Pohjois-Pohjanmaan liitto, +358 (0)40 685 4025