OYS:n uuden sairaalan B-talo etenee toteutusvaiheeseen

Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri on allekirjoittanut urakkasopimuksen OYS:n uudisrakennuksen B-talon toteutuksesta. OYS 2030 -uudistamisohjelman ensimmäisessä vaiheessa uuteen sairaalaan rakennetaan tilat toiminnoille, joiden tulee toimia tehokkaasti vuorokauden ympäri vuoden jokaisena päivänä: päivystykselle, teho-osastoille, leikkaussaleille, synnytyspalveluille sekä niiden tarvitsemille tukipalveluille.

Uuden sairaalan A-osan rakentaminen on käynnistynyt vuoden 2019 alkupuolella. Nyt rakennettava B-osa nousee sisartalonsa viereen siten, että rakennukset muodostavat valmistuessaan yhden kymmenkerroksisen kokonaisuuden.  Rakennukset valmistuvat vaiheittain vuoden 2023 loppuun mennessä.

”Tässä ensimmäisessä vaiheessa uudisrakentaminen keskitetään nykyisen sairaala-alueen pohjoispäähän. Vanhoja, huonokuntoisia tiloja peruskorjataan toiminnan siirtojen ja uuden toiminnan tarpeisiin mahdollisimman vähän. Näin turvataan potilasturvallisuutta, minimoidaan riskejä, vältytään isoilta väistöiltä sekä säästetään merkittävästi korjausinvestoinneista”, OYS 2030 -uudistamisohjelman ohjelmajohtaja Kari-Pekka Tampio kertoo.

Allianssikumppaneilla monialaista osaamista

Sairaanhoitopiirin kumppaneina B-talon toteutuksesta vastaavaan allianssiin kuuluvat Skanska Talonrakennus Oy, Caverion Suomi Oy ja Siemens Osakeyhtiö sekä A-lnsinöörit Oy:n, arkkitehtitoimisto Tähti-Set Oy:n, Lukkaroinen Arkkitehdit Oy:n, UKI Arkkitehdit Oy:n ja Granlund Oy:n muodostama Tierna-ryhmä. Vastaavasti A-talon toteutuksesta vastaavat NCC Suomi Oy, Aro Systems Oy, Siemens osakeyhtiö sekä Tierna-ryhmä.

”Keväällä 2019 alkaneessa kehitysvaiheessa olemme yhteisesti allianssissa kehittäneet hankkeen läpiviemiseksi tarvittavia prosesseja ja määritelleet allianssin tavoitekustannukset. Kustannukset perustuvat asetettuihin toiminnallisiin ja teknisiin tavoitteisiin. Tästä on hyvä jatkaa hyvässä yhteistyössä hankkeen toteutusvaiheeseen, jossa B-rakennuksen on määrä valmistua yhtäaikaisesti jo rakenteilla olevan A-rakennuksen kanssa”, kuvailee B-rakennuksen allianssin projektipäällikkö Markus Pöllä Skanskalta.

Kaikkiaan uuden sairaalakokonaisuuden kustannukset ovat noin 1,6 miljardia euroa, josta uudisrakentamisen osuus on noin 900 miljoonaa. B-rakennuksen kokonaisbudjetti on tästä noin 375 miljoonaa euroa.

Uusi sairaala rakennetaan vastaamaan sairaalan henkilökunnan ja potilaiden tarpeisiin. Tilojen ja toimintojen suunnittelussa hyödynnetään laajasti esimerkiksi palvelumuotoilua ja kokemusasiantuntijoita.

OYS 2030 -ohjelman merkittävimpiä hyötyjä potilaalle ovat parantuva hoidon laatu ja potilasturvallisuus. Suunnittelussa korostuvat muun muassa sairaalassa tehtävän työn tuottavuuden parantaminen ja resurssien joustava käyttö, tilojen ja toimintojen vakiointi sekä tietojärjestelmien ja teknologian hyödyntäminen ja tehokkaat logistiset ratkaisut. Tavoitteena on, että tiloista tulee viihtyisät, monikäyttöiset ja energiatehokkaat.