OYSin sisätilat kartalle – digitaalinen opastusjärjestelmä käyttöön tänään

Asiakas voi katsoa etukäteen kotona, mistä vastaanotolle kannattaa kulkea. Opastusjärjestelmää kehitetään aktiivisesti ja tavoitteena on erilaisia käyttäjiä palveleva järjestelmä, kun toiminta siirtyy uusiin sairaalarakennuksiin.

Oulun yliopistollinen sairaala ottaa käyttöön maanantaina 29.6. digitaalisen opastusjärjestelmän. Asiakkaille tarkoitettu palvelu on käytettävissä internetselaimella esimerkiksi kotikoneella, älypuhelimella tai tabletilla. Sairaalarakennuksissa kulkemista helpottava opaskartta löytyy OYSin nettisivuilta osoitteesta ppshp.fi/kartat.

Opaskartta sisältää OYSin Kontinkankaan kampuksella sijaitsevat rakennukset eli nykyisen päärakennuksen rakennusosat K, N, S ja avohoitotalon G, lastenklinikan L, lasten paviljongin T sekä Medipoliksen M-rakennuksen.

”Opastusjärjestelmässä voi etsiä esimerkiksi hoitoa antavia yksiköitä, kahvioita, lähimmän vessan ja hissin sekä reitin haluttuun paikkaan. Omaa sijaintia ei voi toistaiseksi paikantaa, vaan katsojan on seurattava itse sijaintiaan ilman kartalla liikkuvaa pampulaa”, kertoo OYSin opastuksen kehittämisen projektipäällikkö Heli Huhtala.

Opastuksen kehittäminen on jatkuva prosessi

Opastusjärjestelmä on hankittu aluksi kahden vuoden ajaksi. Tänä aikana kerätään käyttökokemuksia digitaalisen kartan hyödyistä talon asiakasopastuksessa ja sisäisessä toiminnassa. Tavoitteena on kartuttaa ymmärrystä, mihin kaikkeen digitaalista karttaa voidaan käyttää ja millaisia ominaisuuksia kartalla olisi hyvä olla. Näiden tietojen pohjalta sairaanhoitopiirissä suunnitellaan opastusjärjestelmän ja digitaalisen sisäkartan tulevaa käyttöä. Mahdollisia kartan soveltamiskeinoja otetaan käyttöön sitä mukaa, kun tekninen toteutus on mahdollista.

”Muokkaamme karttaa ja reittejä aktiivisesti, rikastamme sisältöä ja tutkimme kartan hyödyntämistä eri toimintoihin. Kehittämisessä otetaan huomioon asiakkailta ja henkilökunnalta saatava palaute”, Huhtala kertoo.

Järjestelmä täysimittaiseen käyttöön uuteen sairaalaan

Jotta käyttäjän paikantaminen ja sijainnin seuraaminen kartalla olisi mahdollista, täytyisi Oysin nykyiseen rakennuskantaan tehdä oleellisia muutoksia olemassa oleviin bluetooth- tai WLAN-verkkoihin. Nykyisiin kiinteistöihin ei kuitenkaan haluta investoida ainakaan tässä vaiheessa, koska Oysin kiinteistökanta uudistuu seuraavan vuosikymmenen aikana lähes täysin.

”Totesimme, että luomme nyt ensivaiheessa digitaalisen kartan ja reittioppaan, joka toimii nettiselaimessa. Uusiin rakennuksiin on tavoitteena toteuttaa verkko niin, että myös käyttäjän paikannus onnistuu. Tavoitteenamme on, että uuden sairaalan käyttöönottovaiheessa meillä on testattuna ja valmiina opastusjärjestelmä, joka palvelee useita eri käyttäjäryhmiä kuten asiakkaita, henkilökuntaa ja sairaalan logistiikkaa, kertoo Huhtala.

Käyttäjän paikantamisen mahdollistavat karttaohjelmat ovat yleensä sovelluksia, eikä paikannus onnistu nettiselaimella. Tavoitteena on selvittää myös navigoinnin mahdollistavan sovelluksen tarvetta ja muotoa.

Järjestelmän toimittajaksi on kilpailutettu Steerpath Oy. Yrityksen järjestelmä on käytössä muun muassa Oulun yliopistolla, Singaporen kansainvälisellä lentokentällä Changissa ja HUSissa, jossa opaskarttajärjestelmä on kilpailutettu myös kuluneen kevään aikana.

Pari knoppia Oysin digitaalisen opaskartan käyttäjälle:

– Kartta löytyy Oysin sivuilta osoitteesta www.ppshp.fi/kartat

– Jos hakupalkki sivun reunassa tuntuu liian isolta, niin paina yhtä aikaa Ctrl- ja miinus-painikkeita, jolloin ruudun sisältö ja myös hakupalkki pienenee.

– Kerrosten vaihtaminen tapahtuu ruudun oikealla laidalla olevasta kerrospainikkeista.

– Näkymä on oletuksena kaksiulotteinen, mutta sen saa kolmiulotteiseksi, kun tartut karttaan ja pyöräytät näkymää. Tietokoneella tämä onnistuu, kun painat Ctrl-painikkeen pohjaan ennen kuin tartut karttaan hiiriohjaimella.

– Voit etsiä haluamasi paikan kartalta hakukenttää hyödyntämällä. Hakuvalikko ehdottaa paikkoja, kun alat kirjoittamaan kenttään haluamasi paikan nimeä. Valitse kohteesi alasvetovalikosta.

– Kun haluat nähdä reitin hakemaasi paikkaan, niin paina painiketta ”Aseta sijainti”. Näin saat esiin pinnin, jonka voit karttaa liikuttamalla asettaa haluamaasi lähtöpaikkaan, esim. tietylle sisäänkäynnille. Tarkista vielä, että pinni on haluamassasi kerroksessa. Painikkeesta ”Näytä reitti” saat kulkureitin näkyviin kartalle. Järjestelmä kertoo myös matkan pituuden ja siihen kuluvan ajan.

– Oysin sisäänkäynnit sijaitsevat eri puolilla taloa eri kerroksissa. Kajaanintien puoleiset sisäänkäynnit A1, K, NK, N, SN, S, LA, LB, LC, LD, LE, LF, TA, TB ja TC sijaitsevat 1. kerroksessa. Kiviharjuntien puoleiset sisäänkäynnit G, H ja M sijaitsevat R-kerroksessa, eli Rinne-kerroksessa, joka on 1. kerroksen alapuolella.