OmaOYS-palvelussa huoltaja voi nyt hoitaa asioita alle 10-vuotiaan lapsen puolesta

OmaOYS-verkkopalvelussa on otettu käyttöön alle 10-vuotiaiden lasten puolesta-asiointimahdollisuus. Huoltajat voivat jatkossa tarkastella ajanvaraustietoja sekä täyttää hoitoon liittyviä esitietokyselyitä.

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen (Pohde) sähköisen asioinnin palvelu OmaOYS laajentaa vaiheittain Oulun yliopistollisen sairaalan asiakkaille tarjottavia asiointimahdollisuuksia.  Tällä hetkellä asiakas voi OmaOYSissä katsella ja päivittää omia tietojaan, tarkistaa ajanvarauksia ja vastata esitietokyselyihin. Alle 10-vuotiaan lapsen puolesta asiointi onnistuu OmaOYSissa, kun huoltajat ovat merkittynä väestötietojärjestelmään.

Oikeus puolesta-asiointiin tulee huoltajalle automaattisesti

Lapsen asioita voi OmaOYSissä hoitaa huoltajiksi merkityt henkilöt, joita useimmiten ovat lapsen vanhemmat. OmaOYSissa huoltaja voi kirjauduttuaan tarkastella lapsensa ajanvarauksia ja täyttää esitietokyselyitä hänen puolestaan.

Asiointi perustuu aina huoltajuuteen tai tiedonsaantioikeuteen. Jos puolesta-asiointisi ei onnistu etkä pääse katselemaan huollettavan lapsesi tietoja, voit tarkistaa Digi- ja väestötietoviraston Henkilötiedot-palvelusta, oletko merkittynä lapsen huoltajaksi.

Täysi-ikäisten puolesta asiointi on mahdollista syksyllä 2023

Oulun yliopistollisen sairaalan asiakkaat voivat myöhemmin tänä vuonna asioida OmaOYS-palvelussa myös täysi-ikäisen puolesta. Tämä sujuvoittaa esimerkiksi omien vanhempien tai omaisten asioiden hoitamista sähköisesti.

10-17-vuotiaiden lasten huoltajille puolesta-asiointi OmaOYSissa on mahdollista arviolta vuoden 2024 loppuun mennessä.