Henkilökunta ja potilaat mukaan ideoimaan OYSin uudisrakennusten ilmettä

OYSin henkilökunnan ja potilaiden sekä Pohjois-Pohjanmaan sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoiden ideoista kootaan inspiraatioaineisto visuaalisten alojen ammattilaisten käyttöön.

Vuosi sitten pohjoissuomalaiset haastettiin ideoimaan, kuinka taidetta ja kulttuuria voidaan soveltaa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa. OuluHealth innovaatioalustalla järjestettyyn haasteeseen saapui lähes 100 vastausta. Ideoissa korostui, että uuden sairaalan taiteen ja sisustuksen koetaan vaikuttavan merkittävästi viihtyvyyteen, rauhoittumiseen ja toipumiseen. Taiteeseen ja sisustukseen toivottiin erityisesti luontoteemoja ja alueellisuutta.

Nyt järjestettävässä täydentävässä OYS2030 Meidän sairaala –ideakeräyksessä pyritään löytämään raikkaita näkökulmia esitettyihin teemoihin. Millaisista asioista kotiseutuylpeys koostuu? Kuvastaako aluettamme parhaiten luonto kiehtovine kasveineen vai alueen asukkaat ja heidän toimintansa?

OYSin henkilökunnan ja potilaiden sekä Pohjois-Pohjanmaan sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoiden ideoista kootaan inspiraatioaineisto visuaalisten alojen ammattilaisten käyttöön. Esimerkiksi A- ja B-rakennusten graafisten kerrosilmeiden halutaan yhdistyvän pohjoispohjalaisuuteen ja pohjoisuuteen. Tavoitteena on, että potilaat ja asiakkaat voivat sairaalassakin tuntea luonto- ja kotiseutuyhteyttä.

OYS2030 tulee palvelemaan koko pohjoista Suomea. Maailman älykkäimmän sairaalan idean mukaan älykkyys ei ole pelkästään huippuosaamista ja teknologiaa vaan myös empatiaa ja yhteisöllisyyttä. Osallisuus ja käyttäjälähtöisyys ovat merkittävä osa OYSin uudistamishanketta sekä PPSHP:n innovaatio- ja kehitystoimintaa. Täten uuden sairaalan ilmeen suunnittelussa halutaan kuulla erityisesti potilaita ja henkilöstöä.

Ideahaaste toteutetaan yhteistyössä Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin sekä Pohjois-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamistyötä tukevan POPsote-hankkeen kanssa, jossa myös panostetaan vahvaan osallisuuteen soten jatkuvassa kehittämisessä. Lisätietoa ideahaasteesta löytyy ppshp.fi-sivustolta.