Yhteistyö tiivistyy pohjoisessa – henkilöstön saatavuus yhteinen haaste

Pohjois-Suomen yhteistyöalueen neljä hyvinvointialuetta, Kainuun, Lapin, Keski-Pohjanmaan ja Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueet, kokoontuivat YTA-seminaariin Ouluun 30.–31.3.

Seminaariin osallistui aluehallitusten ja aluevaltuustojen puheenjohtajisto, hyvinvointialuejohtajat sekä viranhaltijajohtoa. Asioista keskusteltiin rakentavassa hengessä. Yhteistyötä pohjoisella yhteistyöalueella neljän hyvinvointialueen kesken halutaan tiivistää entisestään konkreettisin keinoin.

Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastusalan henkilöstön saatavuus haastaa pohjoisella yhteistyöalueella ja koko Suomessa. Pohjois-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon osuuskunta Tervia sekä sen tytäryhtiö Tervia Osaajat Oy pyrkivät osaltaan vastaamaan osaajien saatavuushaasteeseen ja tukemaan omistajahyvinvointialueitaan.

Tähän saakka Tervia Osaajat Oy on keskittynyt lääkäriosaamisen jakamiseen. Pohjois-Suomen yhteistyöalueen seminaarissa todettiin, että Tervian toimintaa halutaan laajentaa myös muihin sosiaali- ja terveydenhuollon ammattiryhmiin. Tervian kautta on tarkoitus jatkossa myös pilotoida kannustavan palkkauksen mallia. Yhteistyötä todettiin tarpeelliseksi tehdä myös muun muassa työperäisessä maahanmuutossa.

Järvi-Suomen Terveys Oy ja TAYS Kehitysyhtiö esittelivät toimintakonseptejaan ja omia toimiaan henkilöstön saatavuuden turvaamiseksi.

Seminaarissa käsiteltiin myös tulevaisuuden sosiaali- ja terveydenhuollon tilatarpeita pohjoisella yhteistyöalueella. Yhteistyön tarvetta nähtiin muun muassa palvelutilojen konseptoinnissa ja sopivien tilojen yhteishankinnoissa. Lisäksi seminaarin aikana keskusteluissa esiin nousi yleislääketieteen koulutussopimus, jonka työstämistä jatketaan yhteistyössä Oulun yliopiston kanssa.