Vastaanotolle suoraan kotikoneelta – digitaalinen sotekeskus alkaa keväällä vaiheittain

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue, Pohde ottaa kevään aikana käyttöön digitaalisen sotekeskuksen. Palvelu on osa hyvinvointialueen uutta järjestämissuunnitelmaa.

Kuten tiedetään sosiaali- ja terveyspalveluiden kysyntä kasvaa, ja hyvinvointialueiden – Pohde mukaan luettuna, tulee kehittää toimintojaan, jotta palvelutarpeeseen pystytään vastaamaan.

Digitaalinen sotekeskus tarjoaa alkuvaiheessa muun muassa hoidontarpeen arviointia ja sairaanhoitajan sekä lääkärin etävastaanottoja.

Käytännössä digitaalisen vastaanoton pariin voi kääntyä minkä tahansa asian kanssa, joka aiemmin olisi vienyt terveyskeskuksen perinteiselle vastaanotolle.

”Ihan samat palvelut ovat tarjolla kuin kivijalkapalvelussa. Kaikki sellaiset syyt, joiden kanssa on menty aiemmin terveyskeskukseen, hoituvat digitaalisesti”, Katja Rääpysjärvi, digitaalisen sote-keskuksen palvelualuejohtaja kertoo.

Asiakas tarvitsee palvelua varten tietokoneen, mobiililaitteen – minkä tahansa, jolla pääsee tietoverkkoon ja sitä kautta vastaanotolle.

”Avun saa käytännössä välittömästi. Hoitaja tekee hoidontarpeen arvioinnin, jonka jälkeen asiakas saa välittömästi apua tai hänet ohjataan  kivijalkapalveluun.

Olemassa olevat palvelut hyödynnetään

Digitaalinen sotekeskus toimii niin sanottuna sateenvarjona kaikille tarjolla oleville digitaalisille palveluille, eli se ei korvaa valtakunnallista Omaolo-palvelua saati muutakaan. ”Yksi digitaalisen sotekeskuksen sisääntulokanavista on Omaolon oirearviot eli hyödynnämme jo olemassa olevia, kansallisia digipalveluja. Asiakas täyttää joko Omaolon oirearvion tai avaa Pohteen verkkosivuille avattavan chat-palvelun, kirjautuu sisään ja kertoo asiansa.”

Alustavan aikataulun mukaan digitaalinen sotekeskus aloittaa huhtikuun puolivälistä alkaenAlavieskan, Haapajärven, Kärsämäen, Nivalan, Pyhäjärven, Reisjärven, Sievin ja Ylivieskan asukkaille ja vuoteen 2025 mennessä se laajenee koko alueelle.

Laajeneminen alkaa Oulun eteläisestä rannikolle ja sitten välitellen koko maakuntaan. Laajenemisaikataulun määrittelee alueella käytössä olevat potilastietojärjestelmät.

”Aloitusaika tarkentuu lähiviikkojen aikana”, Rääpysjärvi huomauttaa.

  Alkuvaiheessa digitaalisen sotekeskuksen palvelutuotanto hoidetaan ostopalveluna ja palveluntuottajaksi valittiin Lääkärisi Oy.

”Alkuvaiheessa siellä työskentelee sairaanhoitajia ja lääkäreitä, mutta palveluvalikoimaa laajennetaan myös omaan palvelutuotantoon ja eri ammattiryhmiin. Toistaiseksi emme palkkaa digitaaliseen sotekeskukseentyöntekijöitä, mutta tulevaisuudessa se ei ole poissuljettua.”