Uusi tietoturvallinen viestintäkanava potilas- ja sosiaaliasiavastaavien palvelulle

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella avataan uusi viestintäkanava potilas- ja sosiaaliasiavastaavien palvelulle. Aiemmin potilas- ja sosiaaliasiamiehinä tunnettujen asiantuntijoiden viestintäkanava aukeaa maanantaina huhtikuun 15. päivä.

Kanavan tarkoitus on nimensä mukaisesti tietoturvallinen viestintä ja samalla palvelun tuottajat toivovat, että asiakkaat siirtyvät sähköpostiviestinnästä asianmukaisen, turvallisen viestintäkanavan käyttäjiksi.

Viestintäkanava toimii Pohteen digitaalisen sotekeskuksen alustalla ja sen käyttö vaatii vahvan tunnistautumisen esimerkiksi pankkitunnusten avulla. Anonyymi viestintä ei ole mahdollista tämän palvelukanavan kautta.

Potilas- ja sosiaaliasiavastaavien toiminta on puolueetonta ja yhteydenottojen määrä asiavastaavien toiminnassa on suurta. Viime vuonna Pohteen alueella potilas- ja sosiaaliasiavastaavat saivat lähes 4500 yhteydenottoa.

Näin ollen asiakkaiden yhteydenotot yleisen sähköpostin kautta eivät ole suositeltavia. Tietoturvallinen viestintä takaa asiakkaiden turvallisen yhteydenoton asiavastaavaan. Potilas- ja sosiaaliasiavastaavien palvelut on tarkoitettu sekä julkisen että yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä varhaiskasvatuksen asiakkaille.