Pohteella nopeutetaan influenssa- ja koronarokotustahtia

Syksyn influenssa- ja koronarokotukset ovat käynnistyneet tai käynnistymässä marraskuun aikana eri puolilla Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialuetta Pohdetta. Hengitystieinfektioiden määrä erityisesti koronatartuntojen osalta on selvässä kasvussa. Rokotusten lisääntyvään kysyntään reagoidaan ruuhkaisimmilla paikkakunnilla lisäämällä rokotusaikoja.

Rokotuksia annetaan Pohteen alueella marras- ja joulukuussa, ja rokotuksia jatketaan niin kauan kuin on tarpeen. Influenssa- ja koronarokotteita on varattu riittävästi ja kaikki riskiryhmiin kuuluvat saavat rokotukset. Asiakkaita pyydetään odottamaan omaa rokotusaikaa rauhassa. Rokotuksia annetaan Pohteen alueella ilman ajanvarausta tai ajanvarauksella. Käytännöt vaihtelevat paikkakuntakohtaisesti.

Pneumokokkirokotetta on saatavilla Suomessa tällä hetkellä rajoitettu määrä, joten sitä ei pysytä tarjoamaan alkuvaiheessa kaikille riskiryhmiin kuuluville. Rokotuksia pneumokokin osalta jatketaan ensi vuoden puolella. Asiasta tiedotetaan myöhemmin erikseen.

Joillakin paikkakunnilla on ollut haasteita ajanvarausten kanssa

Oulussa influenssa- ja koronarokotusten ajanvaraus aukesi tiistaina 31.10. Samana päivänä todettiin Oulun sähköisessä ajanvarauksessa häiriö, joka vaikutti myös kausirokotusten ajanvarauksen puhelinlinjaan ja sai aikaan ruuhkautumisen. Sähköinen ajanvaraus on toiminut alkuvaikeuksien jälkeen hyvin ja oululaiset ovat varanneet hyvin aikoja sen kautta. Puhelinlinja ruuhkautuu kuitenkin välillä edelleen, joten se voidaan sulkea väliaikaisesti ruuhkan purkamiseksi.

Myös Kempeleessä rokotuksia on varattu niin paljon, että Kempeleen terveyskeskuksen kiireettömän ajanvarauksen puhelinlinja on ruuhkautunut soitoista.

Lisääntyvään kysyntään reagoidaan ruuhkaisimmilla paikkakunnilla lisäämällä rokotuspäiviä ja -aikoja. Näistä tiedotetaan tarkemmin myöhemmin.

Jos rokotus tapahtuu ajanvarauksella, asiakkaita pyydetään huomioimaan, että rokotuspiste voi välillä ruuhkautua ja omaa rokotusaikaa voi joutua odottamaan.

Rokotukset annetaan tietyille riskiryhmille

Rokotukset annetaan Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n kriteerien mukaisesti. Kansalliseen rokotusohjelmaan kuuluville ryhmille rokotukset ovat maksuttomia. Ennen rokotusajan varaamista tai rokotuspaikalle tulemista asiakkaan on tarkistettava, että kriteerit täyttyvät omalla kohdalla. Tarve rokotukseen tarkistetaan myös rokotustilanteessa.

Influenssarokotteen saavat kansallisessa rokotusohjelmassa maksutta raskaana olevat, kaikki 65 vuotta täyttäneet, alle 7-vuotiaat lapset, sairauden tai hoidon vuoksi riskiryhmiin kuuluvat, varusmiespalveluksensa aloittavat miehet ja vapaaehtoisen asepalveluksen aloittavat naiset, henkilöt, jotka asuvat tai oleskelevat pitkäaikaisesti laitosmaisissa olosuhteissa kuten vankeinhoitolaitoksissa ja vastaanottokeskuksissa, sosiaali- ja terveydenhuollon sekä lääkehuollon henkilöstö, joka osallistuu potilaiden ja asiakkaiden välittömään hoitoon tai huoltoon sekä vakavalle influenssalle erityisen alttiiden henkilöiden lähipiiri.

Lisäksi maksuttoman influenssarokotteen saavat turkistarhoilla työskentelevät, siipikarjan parissa työskentelevät, virkaeläinlääkärit, laboratoriotyöntekijät, jotka ottavat tai käsittelevät lintuinfluenssanäytteitä ja muut henkilöt, joilla on suuri riski saada lintuinfluenssatartunta työnsä tai muun olosuhteen vuoksi.

Jos oikeutta maksuttomaan influenssarokotukseen ei ole, rokotetta varten voi pyytää reseptin omasta sote-keskuksesta.

Koronan syystalven tehosterokotusta suositellaan kaikille 65 vuotta täyttäneille, 18 vuotta täyttäneille lääketieteellisiin riskiryhmiin kuuluville sekä voimakkaasti immuunipuutteisille 12 vuotta täyttäneille.

Terveyspalvelujen kuormittumista ja kausirokotusten kysyntää seurataan jatkuvasti.

Influenssarokote: Influenssarokote – THL
Koronan tehosterokote: Koronan tehosterokotukset syystalvella – THL
Pneumokokkirokote: Pneumokokkirokote – THL

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen rokotukset Pohteen verkkosivulla.