Nuorisotiloja suositellaan Pohjois-Pohjanmaalla avattavaksi

Muita suosituksia ja rajoituksia puretaan kevään ja kesän mittaan vähitellen ja hallitusti.

Koronaepidemia on säilynyt Pohjois-Pohjanmaalla kuluneen viikon aikana rauhallisena. Alueellinen koordinaatioryhmä totesi, että epidemia on alueella edelleen perustasolla. Pääsiäisen aika näkyy pienenä nousuna tartuntamäärissä, mutta tartuntaketjut ovat edelleen hyvin hallinnassa. Kuluneen kahden viikon aikana tartuntoja on ollut Pohjois-Pohjanmaalla yhteensä 83, ilmaantuvuus on kahden viikon seurantajaksolla nyt 20,2.

Alueen suositukset ja rajoitukset säilyvät toistaiseksi pääasiassa ennallaan. Muutoksena aikaisempaan ryhmä linjasi, että nuorisotilat alueella voidaan nyt avata.

Lisäksi ryhmä keskusteli niin sanotusta exit-suunnitelmasta, eli siitä, miten suosituksia ja rajoituksia tullaan kevään ja kesän aikana hallitusti purkamaan. Pohjana alueellisessa suunnitelmassa toimivat alueen epidemiatilanteen lisäksi kansalliset linjaukset. Ensimmäiseksi pyritään purkamaan lasten ja nuorten arkeen vaikuttavia suosituksia. Esimerkiksi etätyötä, etäkokouksia ja maskien käyttöä koskevissa suosituksissa noudatettaisiin valtakunnallista aikataulua.

Alueellisia purkutoimenpiteitä tehtäisiin jatkossa noin kahden viikon välein, jolloin niiden vaikutuksia epidemiatilanteeseen pystytään seuraamaan. Ensimmäiseksi purettaisiin julkisten tilojen, kuten museoiden, kirjastojen ja uimahallien aukioloa rajoittavia suosituksia. Näillä näkymin tilat voisivat avautua vaiheittain huhti-toukokuun aikana. Muilta osin suunnitelmaa tarkennetaan kevään edetessä ja kansallisten linjausten tarkentuessa.