Maskeja suositellaan Pohjois-Pohjanmaalla nyt 4. luokasta lähtien

Pohjois-Pohjanmaan alueellinen koordinaatioryhmä linjasi torstaina 9.12. muutoksesta alueen maskisuositukseen. Uuden suosituksen mukaan kasvomaskin käyttöä suositellaan nyt kouluissa oppilaille 4. luokasta lähtien. Aiemmin koulujen maskisuositus on koskenut oppilaita 6. luokasta ylöspäin.

Koronatilanne jatkuu Pohjois-Pohjanmaalla vakavana. Oulun yliopistollisessa sairaalassa on tällä hetkellä koronan vuoksi hoidossa 24 potilasta, joista 11 on tehohoidossa. Määrä on samaa tasoa edellisviikon kanssa.

Alueen koronatartunnoista noin 30 prosenttia todetaan 5–14-vuotiailla lapsilla ja nuorilla. Lapset sairastavat koronaviruksen aiheuttaman taudin yleensä hyvin lieväoireisina, eivätkä lasten tartunnat itsessään aiheuta riskiä sairaalahoidon kuormittumiselle. Niillä voi kuitenkin olla heijastusvaikutuksia perheisiin, jos esimerkiksi vanhemmilla ei ole rokotteita otettuna. Koordinaatioryhmä painottaakin, että rokotteiden ottaminen on edelleen tärkein keino epidemian hillitsemiseksi.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen suosituksen mukaisesti myös Pohjois-Pohjanmaalla kolmansia rokoteannoksia tarjotaan kaikille 18-vuotta täyttäneille, kun edellisestä rokoteannoksesta on kulunut 5–6 kuukautta. Tarkemmat tiedot oman kunnan rokotuskäytännöistä ja -ajoista voi tarkistaa kunnan terveydenhuollosta. Myös riskiryhmiin kuuluvia 5–11-vuotiaita lapsia aletaan THL:n suosituksen mukaan rokottaa, kun lapsille tarkoitettuja rokotteita saadaan maahan.

Yksityistilaisuuksia vain pienimuotoisesti

Alueellinen koordinaatioryhmä suosittelee, että oppilaat neljännestä luokasta ylöspäin käyttävät kasvomaskia peruskouluissa ja toisen asteen oppilaitoksissa. Maskisuositus koskee myös koulujen koko henkilökuntaa.

Koulujen maskisuosituksen lisäksi maskin käyttöä suositellaan Pohjois-Pohjanmaalla edelleen kaikissa julkisissa sisätiloissa, joissa on pidemmän aikaa paljon ihmisiä lähellä toisiaan. Tällaisia ovat esimerkiksi yleisötilaisuudet ja muut ruuhkatilanteet. Rokottamattomille henkilöille maskia suositellaan aina julkisissa sisätiloissa liikuttaessa.

Rokotussuojasta riippumatta maskia tulisi käyttää aina matkalla koronavirustestiin ja ennen testituloksen valmistumista, jos on välttämätön syy liikkua kodin ulkopuolella. Myös joukkoliikenteen maskisuositus on edelleen voimassa. Sosiaali- ja terveydenhuollon toimipisteissä maskeja suositellaan niin asiakkaille, vierailijoille kuin henkilökunnallekin.

Maskisuositusten lisäksi koordinaatioryhmä muistuttaa, että alueella voimassa olevan suosituksen mukaan yksityistilaisuuksia tulisi järjestää mahdollisimman pienimuotoisesti. Voimassa on myös laaja etätyösuositus, jonka mukaisesti etätyötä ja -kokouksia suositellaan kaikissa sellaisissa tehtävissä, joissa ne ovat mahdollisia.

Erityistä huomiota tulee edelleen kiinnittää ikääntyneiden ja riskiryhmien suojaamiseen – vierailuilla ikääntyneiden ja riskiryhmien luokse tuleekin kiinnittää erityistä huomiota maskien käyttöön ja hyvään käsihygieniaan.

Kaiken kaikkiaan korona-ajan turvallisuusohjeet käsi- ja yskimishygieniasta ovat voimassa edelleen. Flunssaoireisena kannattaa tehdä apteekista tai kaupasta ostettava koronan antigeeni-pikatesti. Sairaana ei tule lähteä kouluun, töihin tai asioille, vaan on tärkeää sairastaa kotona.

Rajoituksia yleisötiloissa, tilaisuuksissa ja ravintoloissa

Alueellisen koordinaatioryhmän suositusten lisäksi Pohjois-Pohjanmaalla on voimassa aluehallintoviraston päätökseen perustuvia rajoituksia, jotka koskevat yleisötilaisuuksia sekä asiakas- ja yleisötiloja. Yli kahdenkymmenen henkilön yleisötilaisuuksia ja yleisiä kokouksia saa Pohjois-Pohjanmaalla järjestää vain, jos toimija edellyttää tilaisuuteen osallistujilta koronapassia.

Lisäksi asiakas- ja yleisötilojen käytöstä vastaavien toimijoiden on järjestettävä toimintansa siten, että asiakkaiden lähikontaktin aiheuttamaa tartunnan riskiä voidaan ehkäistä. Vaihtoehtoisesti toimija voi edellyttää asiakkailta koronapassia.

Aluehallintoviraston asettamien rajoitusten lisäksi Pohjois-Pohjanmaata koskevat valtioneuvoston leviämisalueille asettamat rajoitukset ravitsemusliikkeiden aukioloajoista ja asiakaspaikkamääristä.