Kokeile Päivystyshelppiä ja kerro käyttökokemuksesta

Terveyskylän Päivystyshelppi auttaa arvioimaan hoidon tarvetta äkillisissä terveysongelmissa. Palvelusta saa tukea itsehoitoon tai se ohjaa sinut oireiden perusteella ottamaan yhteyttä oikeaan terveyspalveluun. Kehittäjät toivovat koekäytössä olevan palvelun käytettävyydestä palautetta.

Päivystyshelppi on suomenkielinen, yli 16-vuotiaille tarkoitettu palvelu, joka tarjoaa tietoa ja tukea hoidon tarpeen arvioimiseen äkillisissä terveysongelmissa ennen yhteydenottoa terveydenhuollon ammattilaiseen. Palvelu on ollut koekäytössä Terveyskylän Päivystystalossa kesäkuusta alkaen.

Käyttäjä etsii palvelusta haluamaansa oireeseen tai vammaan liittyvän toimintaohjeen, joka sisältää neuvoja yhteydenottoon, hoitoon hakeutumiseen ja itsehoitoon liittyen. Hoitoa vaativissa terveysongelmissa palvelu ohjaa käyttäjän vaivan kiireellisyyden mukaiseen yhteydenottoon, joko päivystykseen tai päiväaikaisiin terveyspalveluihin.

Hätätilanteissa palvelu ohjaa käyttäjää soittamaan yleiseen hätänumeroon 112. Palvelun ei ole tarkoitus korvata terveydenhuollon ammattilaisen tekemää hoidon tarpeen arviota eikä sitä ole tarkoitettu yksittäisen oireen vakavuuden arviointiin.

Terveyskylän kehittäjät toivovat sote-organisaatioiden ja potilasjärjestöjen jakavan tietoa Päivystyshelppi-palvelusta elo-syyskuun aikana ja kannustavan ihmisiä kokeilemaan palvelua sekä antamaan palautetta. Palautetta voi antaa sähköisellä palautelomakkeella (linkki alla) syyskuun loppuun saakka. Palautelomake löytyy myös Päivystyshelppi-palvelun sivuilta.

Palvelun koekäytöstä saatava palaute on kehittäjille tärkeää palvelun laadun ja käytettävyyden varmistamiseksi. Käytettävyysarvioinnin jälkeen Päivystyshelppi-palvelu sertifioidaan 1-luokan lääkinnälliseksi laitteeksi ja se saa CE-merkinnän.

Palvelua voi kokeilla vapaasti Terveyskylä.fi -verkkopalvelussa (linkki alla). Palvelun käyttäminen edellyttää verkkoyhteydessä oleva tietokonetta, älypuhelinta tai tablettia. Palvelu toimii Chrome, Firefox, Safari, Edge ja Internet Explorer 11 selaimilla. Palvelu on käyttäjälle maksuton eikä sen käyttäminen edellytä rekisteröitymistä.

Päivystyshelppi-palvelu:

Sähköinen palautelomake: