Haapajärven akuuttiosasto suljetaan marraskuussa

Haapajärven akuuttiosaston sulkupäätös on tehty ja osasto lakkautetaan 8. marraskuuta 2023. Haapajärven akuuttiosaston henkilöstön yhteistoimintaneuvottelut on saatu päätökseen ja henkilöstön uudet tehtävät ja työskentelypaikat on saatu sovittua.

Akuuttiosastolla on ollut 20 potilaspaikkaa ja paikkoja on jouduttu jo suhteuttamaan henkilöstön saatavuuden mukaisesti. Osastolla on ollut hoidettavana lääketieteellistä ja lyhytaikaista hoitoa tarvitsevia, sekä myös pidempään osastolla hoidettavia.

Akuuttiosaston lakkaamisen jälkeen akuuttihoitoa vaativat potilaat hoidetaan Pohteen muilla akuuttiosastoilla.

Haapajärvellä toimii 15-paikkainen ympärivuorokautinen arviointi- ja kuntoutusyksikkö. Lisäksi alueen kotiin annettavien palvelujen kokonaisuutta on jo vahvistettu.

Vahvistetuilla kotiin annettavilla palveluilla mahdollistetaan sairaalatasoisen hoidon vieminen asiakkaan kotiin ja turvallinen kotiutuminen sairaalajakson jälkeen. Arviointi- ja kuntoutusjaksojen toteuttaminen omassa kodissa on ensisijaista, mutta arvointi- ja kuntoutusyksikön ansiosta kuntoutusjaksoja voidaan toteuttaa myös siellä. Jaksojen tavoitteena on arvioida ja vahvistaa asiakkaan toimintakykyä ja tukea turvallista kotona asumista.