Älykkyys ei ole vain teknologiaa

OYS 2030 -uudistuksen asiakaslupaus ”maailman älykkäin sairaala” on kokonaisuus, jossa uusi teknologia tukee henkilöstön työtä potilaan parhaaksi. Järkevillä toimintamalleilla varmistetaan, että potilas hoidetaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

Suomalainen terveydenhuolto lukeutuu maailman tehokkaimpiin, tasa-arvoisimpiin ja laadukkaimpiin, ja yliopistosairaalamme ovat eittämättä maailman parhaita sairaaloita. Mitä sitten tarkoittaa uuden sairaalan asiakaslupaus ja tavoite olla maailman älykkäin sairaala?

Älykkyys ja älykkäät ratkaisut liitetään usein teknologiaan ja ICT-ratkaisuihin. Ilman uusimpia laitteita ja teknologiaa ei ole mahdollista rakentaa nykyaikaista sairaalaa vaativaan erikoissairaanhoitoon. Teknologia mahdollistaa ja joustavoittaa hoitoa sekä varmistaa tiedon liikkumisen eri toimijoiden välillä.

Teknologian lisäksi tarvitaan muutakin.

Älykäs sairaala on asiakas- ja potilaslähtöinen. Asiakaspolut ovat esteettömiä ja yksilöllisiä, hoito inhimillistä ja vaikuttavaa.  Potilas hoidetaan oikeaan aikaan oikeassa paikassa ilman turhia viiveitä. Tutkimus on investointi, jolla varmistetaan hoidon laatu ja kehittyminen.

Älykäs sairaala tekee tiivistä yhteistyötä. Kumppanuuksien kautta varmistamme osaltamme pohjoisen Suomen elinvoiman ja takaamme terveydenhuollon ammattilaisten saatavuuden myös jatkossa.

Älykäs sairaala on esteetön. Tilat muuntuvat tarpeiden mukaan, edistävät moniammatillista työtä ja palvelevat eri käyttäjäryhmien tarpeita.

Ennen kaikkea maailman älykkäin sairaala on yhteisö. Sen jäsenet, niin potilaat, läheiset, kuin työntekijätkin kohdataan kokonaisvaltaisesti ja inhimillisesti. Organisaatio katsoo pitkälle tulevaisuuteen, toimii yhdessä, ylläpitää osaamistaan, reagoi toimintaympäristön muutoksiin ja oppii jatkuvasti kehittyen.