PPSHP yhteistyöhön Istekki Oy:n kanssa – tavoitteena osaamisen varmistaminen

Pitkään valmisteilla ollut yhteistyön syventäminen Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin ja Istekki Oy:n kanssa jatkui, kun PPSHP:n hallitus hyväksyi kokouksessaan 21.2.2022 Istekki Oy:lle liikkeen luovutuksella ulkoistettavien ICT-toimintojen sisällön. Liikkeen luovutuksessa sairaanhoitopiiristä siirtyy 36 työntekijää Istekkin palvelukseen. Järjestelyn tavoitteena on turvata ICT-osaaminen Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirissä ja jatkossa myös koko Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella.

Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin (PPSHP) valtuusto päätti 14.12.2021 kokouksessaan PPSHP:n ICT-toimintojen uudelleenjärjestelyistä. Näistä merkittävin oli päätös siirtää ICT-tehtäviä liikkeen luovutuksella Istekki Oy:lle.

PPSHP ulkoistaa liikkeen luovutuksella 1.6.2022 alkaen perusICT-palveluiden (päätelaitteet, ICT-infra, tietoliikenne), käyttäjien tukipalveluiden ja osan tietojärjestelmistä tuotannon ja suunnittelun.

Sairaanhoitopiirin omaksi toiminnaksi jäävät merkittävien ICT-linjausten valmistelu, ICT-kulujen budjetointi, kustannusten seuranta ja sisäinen laskutus. ICT-palveluiden järjestäminen sisältäen toimittajayhteistyön ja käyttäjien palvelutarpeiden hallinnan säilyvät myös tietohallinnon tehtävinä. Lisäksi oman henkilöstön kykyä tukea toimialoja toiminnan kehittämisessä (digitalisoinnissa) vahvistetaan.

Henkilöstöä siirtyy Istekki Oy:n palvelukseen

PPSHP:n tietohallintojohtaja Ilkka Haatajan mukaan liikkeen luovutuksen myötä 36 nykyistä sairaanhoitopiirin työntekijää siirtyy Istekki Oy:n palvelukseen vanhoina työntekijöinä 1.6. 2022 alkaen.

”Yhteistyön syventämisen keskeisiä tavoitteita  on turvata ICT-palveluiden saatavuus myös jatkossa Pohjois-Pohjanmaalla ja varmistaa sairaanhoitopiirin häiriöttömän toiminnan jatkuminen tulevissa muutoksissa”, toteaa Haataja.

Katseissa jo hyvinvointialueen ICT-suunnittelu

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen valmistelu vaatii laajoja ICT-muutoksia ja uusien palveluiden käyttöön ottoja ennen toiminnan käynnistymistä tammikuussa 2023. Hyvinvointialueen ICT-palvelut rakennetaan monilta osin PPSHP:n palveluiden pohjalle.

Istekki Oy on merkittävä palveluiden tuottaja myös Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueelle.

Tietohallintojohtaja Ilkka Haatajan mukaan PPSHP:n oman tietohallinnon toimintamallit ja organisaatio suunnitellaan liiketoiminnan siirron jälkeen sellaisiksi, että ne ovat mahdollisimman hyvin yhteen sopivat tulevan hyvinvointialueen tietohallinnon toimintojen kanssa.