Pohteen kuntoutuksen aluepalveluissa on nyt käytössä palveluseteli fysioterapiassa ja toimintaterapiassa

Pohteen fysioterapeutit, toimintaterapeutit ja puheterapeutit pystyvät tuottamaan aiempaa useamman asiakkaan kuntoutuspalvelut.

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen kuntoutupalveluiden ammattilaiset ovat ottaneet käyttöön yhteisiä toimintamalleja. Yhteiset toimintamallit ovat sitouttaneet ammattilaisia, ja asiakaspalaute on ollut myönteistä.

Yhteistyö alueen kuntoutuspalveluja tuottavien yritysten kanssa on tiivistä. Toimiva yhteistyö on tärkeää, sillä osa kuntoutuspalveluista toteutuu yhteistyökumppaneidemme toimesta.

Asiakkaiden valinnanvapaus ostopalveluna tuotetuissa lääkinnällisen kuntoutuksen palveluissa on vahvistunut palvelusetelin käyttöönoton myötä. Asiakkaat ovat ottaneet palvelusetelivaihtoehdon mielellään vastaan.

Palvelusetelin lisäksi Pohde on ottanut käyttöön ostopalvelun valtuutuksen. Se on yksi potilastiedon arkiston toiminnallisuuksista. Ostopalvelun valtuutuksen käyttöönotto toteutuu palveluittain ja vaiheittain.

Palvelunjärjestäjä Pohde vastaa potilaan hoidosta, joten ostopalvelussa syntyvät potilastiedot kuuluvat järjestäjän rekisteriin.

Ostopalvelun valtuutuksella palveluntuottaja arkistoi kirjaukset suoraan Pohteen rekisteriin potilastiedon arkistossa. Palveluntuottaja pääsee hyödyntämään potilaan hoidossa järjestäjän rekisterissä olevia tietoja, jotka ovat hoidon toteuttamiseksi tarpeellisia.​

Ostopalvelun valtuutus helpottaa potilastietojen käsittelyä ostopalvelutilanteissa, kun potilastietoja voidaan käsitellä tietoturvallisesti palvelunjärjestäjän ja palveluntuottajan välillä.​ Tietojen käsittely on sähköisessä muodossa, jolloin paperien käsittely ja arkistointi vähenevät, eivätkä tiedot pääse katoamaan Kantaan arkistoimisen myötä.

Hoidon päätyttyä palveluntuottajalla ei säily oikeutta Pohteen rekisteriin potilastiedon arkistossa.