Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella Pohteella tulee muutoksia kuljetuspalveluihin. Muutos koskee vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolalain mukaista kuljetuspalvelua. Osassa kuntia keskitetty kuljetuspalvelu on ihan uusi palvelu ja osassa kuntia sopimusautot on kilpailutettu hankintalain mukaan uudelleen. Osassa Pohteen kunnissa käytäntö taksikortin käytöstä muuttuu.
Kaikki asiakkaat, joita muutos koskee, saavat kirjeen kotiin lokakuun aikana.
Kuljetuspalvelu muuttuu 1.11.
Kuusamossa, Taivalkoskella, Hailuodossa, Lumijoella, Muhoksella, Siikajoella, Raahessa, Pyhäjoella, Merijärvellä, Kalajoella ja Kärsämäellä matkat tilataan Matkapalvelukeskuksesta marraskuun alusta alkaen. Tämä tarkoittaa sitä, että matkoja ei voi enää tilata suoraan taksiyrittäjältä. Asiakkaat saavat tiedon uusista sopimusautoista.
Sopimusautot on kilpailutettu uudelleen myös Oulussa ja Tyrnävällä, jotka ovat jo olleet mukana Matkapalvelukeskuksen tilauspalvelussa. Oulaisissa muutos tapahtuu poikkeuksellisesti vasta marraskuun 16. päivänä.
Siikalatvalla kuljetuspalvelut jatkuvat entiseen malliin.
Taksikuution taksikortin tilalle tulee uusi tunnistekortti 1.11. lähtien
Nykyisen Taksikuution taksikortin käyttö päättyy marraskuun alusta osassa kuntia. Asiakkaille lähetetään uusi henkilökohtainen tunnistekortti. Sillä asiakas osoittaa oikeutensa kuljetuspalveluun taksissa. Kuljettajat eivät peri asiakasmaksua matkan yhteydessä.
Taksikorttimuutos koskee seuraavia kuntia: Kuusamo, Muhos, Raahe, Siikajoki, Kalajoki, Merijärvi, Kempele, Ii, Pudasjärvi, Vaala, Utajärvi, Alavieska, Ylivieska, Sievi, Nivala, Haapavesi ja Pyhäntä. Limingassa poistuu O-taxin taksikortti. Näissä kunnissa on myös uudelleen kilpailutettu sopimusautot.
Oulaisissa taksikorttimuutos tulee voimaan 16.11. ja Haapajärvellä, Pyhäjärvellä ja Reisjärvellä vasta vuoden vaihteessa.
Miten kuljetuspalvelua käytetään?
Kuljetuspalvelu tilataan aina ensin Matkapalvelukeskuksesta. Se on aina avoinna ja sen puhelinnumero on 08 5584 4015. Matkan voi tilata sopimusautoilta ainoastaan, jos Matkapalvelukeskus ei ole vastannut 15 minuutin kuluessa.
Kuljetuspalveluista peritään hinnaston mukainen asiakasmaksu (Asiakasmaksulaki 2a ja 11).