Pohjois-Suomen yhteistyöalueen luottamus- ja viranhaltijajohtoa koolla Kainuussa

Pohjois-Suomen yhteistyöalueeseen (YTA) kuuluvien Lapin, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun hyvinvointialueiden edustajat ovat kokoontuneet yhteisille YTA-päiville Kainuuseen 5.–6.10.

Aluehallitusten ja -valtuustojen puheenjohtajia ja jäseniä sekä johtavia viranhaltijoita kokoavat YTA-päivät ovat keskittyneet erityisesti pohjoisen alueen yhteistyön syventämiseen.

Päivien aiheina olivat muun muassa hyvinvointialueiden talouden tasapainottaminen, alueellisen yhteistyösopimuksen kehittäminen ja yhteisen Tervia Logistiikka Oy:n osakassopimuksen allekirjoittaminen.

”Yhteistyö pohjoisessa on edennyt selvästi pidemmälle kuin yleisesti hyvinvointialueilla. Tunnistamme sekä tarpeet että mahdollisuudet edelleen rakentaa yhteistä kumppanuutta. Käytännössä tämä tarkoittaa jo toimivan yhteisen osaajaresurssin laajentamista, esimerkiksi logistiikan ja hankinnan tehtäviin”, kertoo Kainuun aluevaltuuston puheenjohtaja Anne Lukkari.

”Keskustelu on tärkeää, mutta vielä tärkeämpää on muuttaa se toiminnaksi. Hyvinvointialueet ovat haastavassa tilanteessa, mutta meidän on ensisijaisesti itse pidettävä huolta omasta kyvystämme järjestää palvelut. Lisäksi sosiaali- ja terveydenhuollon rinnalla on kaikessa valmistelussa huomioitava pelastuslaitosten toiminnan turvaaminen”, korostaa Lukkari.

Tervia Logistiikan osakassopimus allekirjoitettiin

Tervia Osuuskunta on Pohjois-Pohjanmaan, Lapin, Kainuun ja Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueiden perustama osuuskuntakonserni, johon kuuluu vuonna 2020 perustettu Tervia Osaajat Oy sekä uusi Tervia Logistiikka Oy, jonka perustamis- ja osakasasiakirjat allekirjoitettiin Kajaanissa YTA-päivien yhteydessä.

”Tervia on käytännön yhteistyön väline pohjoisen hyvinvointialueille. Sen kautta voidaan hankkia sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöitä ja tuottaa esimerkiksi tärkeitä tukipalveluita. Yhteisissä yrityksissä emme kilpaile keskenämme, vaan jaamme resursseja kaikkien parhaaksi”, kommentoi Tervia Osuuskunnan toimitusjohtaja Erja Jaatinen.

Tervia Osaajat Oy on keskittynyt lääkäriosaamisen jakamiseen ja toimintaa pyritään laajentamaan myös muihin sosiaali- ja terveydenhuollon ammattiryhmiin. Tervia Logistiikka Oy kattaa logistiikka-, kuljetus- ja hankintapalvelut. Yhtiö tulee ensi vaiheessa tuottamaan muun muassa Pohjois-Suomen yhteistyöalueen lakisääteiset liikkumista tukevat matkojen välityspalvelut, kyytien kilpailutukset ja hankinnat.

Lisätietoja medialle:

Kainuun aluevaltuuston pj Anne Lukkari 040 757 3263