Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde kehittää ja parantaa asiakkaiden yhteydensaantia terveydenhuoltoon. Tavoitteena on, että kaikkiin soittopyyntöihin saadaan vastattua saman päivän aikana. Osalle Pohteen kunnista tulee käyttöön myös suun terveydenhuollon chat.
Sosiaali- ja terveyskeskusten vastaanottojen uudet puhelinnumerot
Kempeleen, Hailuodon, Limingan, Oulunsalon ja Kaakkurin sosiaali- ja terveyskeskusten vastaanotot ottavat käyttöön uuden, yhteisen puhelinnumeron. Uusi puhelinnumero on 08 669 0250 ja se tulee käyttöön 31.3.2025 alkaen. Aukioloajat ovat maanantaista torstaihin kello 8–16, perjantaisin kello 8–15.
Haapajärven, Reisjärven, Pyhäjärven, Kärsämäen, Alavieskan, Ylivieskan, Nivalan ja Sievin sosiaali- ja terveyskeskusten vastaanotot ottavat käyttöön uuden, yhteisen puhelinnumeron. Uusi puhelinnumero on 08 669 0240 ja se tulee käyttöön 31.3.2025 alkaen. Aukioloajat ovat maanantaista perjantaihin kello 8–16.
Soittaessaan numeroon asiakas valitsee kiireellisen tai kiireettömän linjan asiakkaan oman oireen tai asian mukaan. Asiakas jättää takaisinsoittopyynnön, johon vastataan mahdollisimman pian. Viimeisen aukiolotunnin aikana ei voi jättää takaisinsoittopyyntöä vaan puheluihin vastataan saapumisjärjestyksessä.
Haapajärven, Reisjärven, Pyhäjärven ja Kärsämäen syöpä-, sydän-, diabetes-, astma- ja unihoitajien asiakkaat voivat edelleen soittaa entisiin asiantuntijahoitajien numeroihin.
Entisistä sosiaali- ja terveyskeskusten vastaanottojen numeroista puhelu kääntyy uuteen numeroon marraskuun 2025 alkuun saakka.
Digitaalinen sote-keskus on vaihtoehto puhelulle. Digitaalinen sote-keskus on auki Pohteen verkkosivuilla arkisin kello 7–21 sekä viikonloppuisin ja arkipyhinä kello 8–18. Asiakas voi keskustella chatissa sairaanhoitajan kanssa. Sairaanhoitaja tekee hoidon tarpeen arvioinnin ja ohjaa asiakkaan tarvittaessa lääkärin tai muun ammattilaisen vastaanotolle. Digitaaliseen sote-keskukseen pääsee myös Omaolon kautta tekemällä ensin oirearvion, joka antaa oireisiin sopivan arvion hoidon tarpeesta. Oirearvion voit täyttää mihin vuorokauden aikaan tahansa ja se käsitellään Digitaalisen sote-keskuksen aukioloaikana.
Vastaanottoajan voi perua jatkossa tekstiviestillä
Jatkossa asiakas voi perua vastaanottoajan tekstiviestillä. Viestiin kirjoitetaan oma nimi, syntymäaika, sosiaali- ja terveyskeskuksen nimi sekä vastaanottopäivä ja kellonaika, jonka haluaa perua. Esimerkkiviesti: ”Ajan peruutus, Maija Meikäläinen 11.12.1976, Ylivieskan sosiaali- ja terveyskeskus, lääkärin vastaanotto, torstai 24.4.2025 klo 9.00.”. Numeroon ei voi soittaa tai asioida muissa asioissa kuin ajan peruutuksissa.
Kempeleen, Hailuodon, Limingan, Oulunsalon ja Kaakkurin sosiaali- ja terveyskeskusten vastaanotoille varatun ajan voi perua lähettämällä viesti numeroon 040 664 8704.
Haapajärven, Reisjärven, Pyhäjärven, Kärsämäen, Alavieskan, Ylivieskan, Nivalan ja Sievin sosiaali- ja terveyskeskusten vastaanotoille varatun ajan voi perua lähettämällä viesti numeroon 040 664 8703.
Hammashoitoloiden uudet puhelinnumerot
Pudasjärven, Iin, Utajärven, Vaalan ja Muhoksen hammashoitolat ottavat käyttöön uuden, yhteisen puhelinnumeron. Uusi puhelinnumero on 08 669 0190 ja se tulee käyttöön 31.3.2025 alkaen. Aukioloajat ovat maanantaista torstaihin kello 8–16, perjantaisin kello 8–15.
Haapajärven, Reisjärven, Pyhäjärven ja Kärsämäen, Alavieskan, Ylivieskan, Nivalan ja Sievin hammashoitolat ottavat käyttöön uuden, yhteisen puhelinnumeron. Uusi puhelinnumero on 08 669 0180 ja se tulee käyttöön 31.3.2025 alkaen. Aukioloajat ovat maanantaista torstaihin kello 8–16, perjantaisin kello 8–15.
Soittaessaan numeroon asiakas valitsee kiireellisen tai kiireettömän linjan. Asiakas jättää takaisinsoittopyynnön, johon vastataan mahdollisimman pian. Viimeisen aukiolotunnin aikana ei voi jättää takaisinsoittopyyntöä, vaan puheluihin vastataan saapumisjärjestyksessä. Jos asiakas haluaa perua ajan hammashoitolaan, se tulee tehdä soittamalla tai suun terveydenhuollon chatissa. Ajan peruminen tekstiviestillä ei ole mahdollista.
Entisistä hammashoitoloiden numeroista puhelu kääntyy uuteen numeroon marraskuun 2025 alkuun saakka.
Suun terveydenhuollon chat käyttöön osalle Pohteen kunnista
Asiakas saa 31.3.2025 alkaen yhteyden suun terveydenhuoltoon myös chat-kanavan kautta. Chat on aluksi käytössä Pudasjärven, Iin, Utajärven, Vaalan ja Muhoksen, Haapajärven, Reisjärven, Pyhäjärven ja Kärsämäen, Alavieskan, Ylivieskan, Nivalan ja Sievin sekä Oulun asukkaille.
Suun terveydenhuollon chatissa voi keskustella ammattilaisen kanssa, kun tarvitsee apua suun terveyteen liittyvissä asioissa, arvion hoidon tarpeesta tai kun haluaa perua tai muuttaa ajanvarausta. Chat-palvelussa asioidaan vahvasti tunnistautuneena.
Asiointi chatissa tapahtuu Pohteen verkkosivuilla alareunan chat-ikkunasta tai OmaPohteen kautta. Palvelu on auki maanantaista torstaihin 8–15 ja perjantaisin 8–14.