NordLabin uusi palvelupiste avattu OYSin Avohoitotaloon – verikokeisiin pääsee nyt ilman ajanvarausta

NordLabin uusi näytteenottopiste Ajaton on aloittanut toimintansa ja palvelee asiakkaita OYSin Avohoitotalossa. Malli on kehitetty, jotta kynnys laboratoriokäyntiin olisi asiakkaille mahdollisimman matala. Ajaton-palvelupisteessä asiakkaat voivat käydä verikokeissa ilman ajanvarausta, ilmoittautumista tai vuoronumeroa.

NordLabin ensimmäinen Ajaton-näytteenottopiste avattiin tammikuussa 2023 Rovaniemen Rinteenkulman kauppakeskuksessa. NordLab haluaa tarjota ajanvarauksettoman näytteenoton avulla ketterämpää pääsyä laboratorion näytteenottoon. Palvelu on oivallinen tilanteissa, joissa asiakas on saanut lähetteen yllättäen lyhyellä varoitusajalla tai unohtanut varata itselleen ajan.

Uusi palvelukonsepti otettu vastaan hyvin

Asiakkaat ovat ottaneet uuden palvelumallin Rovaniemellä ilolla vastaan. ”Palvelu on koettu helpoksi, nopeaksi ja joustavaksi”, kertoo palvelujohtaja Sirkka Soramäki. ”Rovaniemeltä saatu palaute oli niin myönteistä, että päätimme avata samanlaisen palvelupisteen myös Ouluun”, Soramäki kertoo.

Toiminnan helppous perustuu puoliavoimeen palveluun, jossa näytteenotto tapahtuu avoimessa vastaanottotilassa sijaitsevissa Ajaton-pisteissä.  ”Avoin tila sujuvoittaa asiointia, mutta huomioimme aina asiakkaan yksityisyyden, eikä palvelun laatu ole heikompi kuin ajanvarauksella tehtävässä näytteenotossa”, jatkaa Soramäki.

Näytteet otetaan kevytrakenteisten seinäkkeiden suojissa ja henkilöllisyys varmistetaan Kela- tai muuta henkilökorttia näyttämällä. Asiakas voi saapua Ajaton-palvelupisteelle aukioloaikojen puitteissa itselleen sopivana ajankohtana, kunhan hänellä vain on julkisen terveydenhuollon sähköinen lähete.

Miten Ajaton toimii?

Oulussa avattu Ajaton-näytteenottopiste palvelee OYSin Avohoitotalon laboratorion G 01-aulassa arkisin klo 7-14:30.

Asiakkaat voivat asioida Ajattomassa, jos

• heillä ei ole varattua aikaa laboratorioon
  • heiltä on tarve ottaa vain verikokeet
  • heillä on julkisen hoitoyksikön tekemät ja voimassa olevat sähköiset laboratoriopyynnöt
  • he voivat asioida näytteenotossa omatoimisesti

Ajanvaraus on tarpeellinen seuraavissa tapauksissa:

• Verikokeiden lisäksi asiakkaalle on määrätty muita kokeita, esim. sydänfilmi (EKG).
  • Asiakkaalla on paperiset lähetteet.
  • Näytteenottoon liittyy erityistä huomioitavaa tai omatoiminen asiointi ei ole mahdollista.

Ajattomassa ei voida ottaa vastaan näytepurkkeja, joten ne tulee palauttaa hoitajalle joko infoon tai H5:een.