Neuvolan viestikanava palvelee kaikkia Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen neuvoloiden asiakkaita 4.11.2024 alkaen. Viestikanavan kautta asiakkaat voivat kysyä omalta neuvolan terveydenhoitajaltaan neuvoja ja ohjausta. Viesteihin vastataan kolmen arkipäivän sisällä. Viestikanava löytyy OmaPohde-asiointipalvelusta.
Pohteella tämän vuoden kesäkuussa käyttöön otettu neuvolan viestikanava palvelee maanantaista 4.11.2024 alkaen kaikissa Pohjois-Pohjanmaan kunnissa, kun se otetaan käyttöön myös Kuusamossa, Taivalkoskella, Pudasjärvellä, Utajärvellä, Vaalassa, Muhoksella, Tyrnävällä, Iissä, Kempeleessä, Hailuodossa, Limingassa ja Lumijoella.
Äitiysneuvolan, lastenneuvolan ja ehkäisyneuvolan asiakkaat voivat viestikanavan kautta kysyä terveydenhoitajilta neuvoa hyvinvointiin ja terveyteen liittyvissä asioissa. OmaPohde-palvelussa voi kirjata ylös myös verenpaine- tai verensokerimittausten tuloksia ja antaa neuvolan terveydenhoitajalle luvan tarkastella niitä. Viestikanavan kautta ei voi varata aikaa neuvolaan tai hoitaa akuutteja sairauksia.
Helpottaa yhteydenpitoa
Viestikanava helpottaa yhteydenpitoa omaan neuvolaan, kun yhteyttä voi ottaa myös virka-ajan ulkopuolella. Viestikanavan käyttö on tietoturvallista.
– Haluamme helpottaa asukkaiden ja terveydenhuollon ammattilaisten välistä yhteydenpitoa ja vastata entistä paremmin ihmisten yksilöllisiin tarpeisiin paikasta riippumatta. Tämä on erityisen tärkeää alueilla, joilla välimatkat ovat pitkiä, sanoo Digitaalisen sote-keskuksen palvelualuejohtaja Katja Rääpysjärvi.
Viestikanava löytyy OmaPohteesta
Neuvolan viestikanava löytyy OmaPohde-asiointikanavan Yhteydenottopyynnöt-osiosta. OmaPohteeseen pääsee kirjautumaan Pohde.fi-sivun ylävalikosta löytyvän OmaPohde-painikkeen kautta. OmaPohteeseen kirjautuminen vaatii vahvan tunnistautumisen omilla pankkitunnuksilla.
Neuvolan viestikanavalle pääsee myös äitiysneuvolan, lastenneuvolan ja perhesuunnittelu- ja ehkäisyneuvonnan palvelusivuilta, kun valitsee oman paikkakunnan ja kohdan Digitaaliset palvelut.