Hoidon jatkuvuutta on edistetty Oulaisten sosiaali- ja terveyskeskuksessa nimeämällä kunnan asukkaille potilastietojärjestelmään omalääkärit tämän talven aikana. Omalääkäreitä nimettäessä mahdolliset aiemmat pitkäaikaiset hoitosuhteet on pyritty pitämään voimassa.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella Pohteella käynnissä olevassa kehittämistyössä edistetään hoidon jatkuvuusmallin käyttöönottoa. Hoidon jatkuvuusmallin käyttöönoton tavoitteena on parantaa hoidon jatkuvuutta ja saatavuutta perusterveydenhuollossa.
Omalääkärin lisäksi asiakkaan hoidon tukena on tarvittaessa myös omahoitaja tai moniammatillinen tiimi. Hoidon jatkuvuutta edistetään jokaisen asiakkaan hoitotapahtuman yhteydessä.
Hoidon jatkuvuusmallissa keskeistä on asiakkaan ja ammattilaisen välisen hoitosuhteen jatkuvuus. Hoidon jatkuvuudella on tutkitusti todettu saavutettavan sekä terveys- että kustannushyötyjä. Pohteella hoidon jatkuvuusmallin käyttöönoton rinnalla kehitetään ammattilaisten välistä yhteistyötä ja näin muodostetaan asiakkaalle sujuvampi palvelupolku.
Hoidon jatkuvuusmallin vaikutus asukkaan palveluihin
Hoidon jatkuvuusmallin käyttöönotto Oulaisten sosiaali- ja terveyskeskuksessa ei aiheuta muutoksia asiakkaan palvelukanaviin. Yhteydenotto sosiaali- ja terveyskeskukseen tapahtuu entiseen tapaan puhelimitse, digitaalisen sote-keskuksen tai Omaolon kautta. Digitaalinen sote-keskus palvelee alueen asiakkaita arkisin kello 7–21 ja viikonloppuisin kello 8–18.
Asiakkaan ottaessa yhteyttä sairaanhoitaja tekee hoidon tarpeen arvioinnin. Hoidon tarpeen arvioinnissa selvitetään yhteydenoton syy, sairauden oireet, oireiden luonne, vakavuus ja kiireellisyys. Hoidon tarpeen arviointi on tärkeä vaihe, joka käynnistää hoitoprosessin jo ensikontaktissa. Hoidon tarpeen arvioinnin perusteella arvioidaan asiakkaan tarvitsema hoito ja annetaan hoito-ohjeet.
Suunniteltu hoito voi olla esimerkiksi ohjaus oireiden hoitoon kotona, konsultaatio tai ajanvaraus tarvetta vastaavalle ammattilaiselle. Mikäli hoidon tarpeen arvioinnin perusteella päädytään varaamaan kiireetön aika lääkärille tai hoitajalle, pyritään se ensisijaisesti järjestämään omalle lääkärille tai omalle hoitajalle, etenkin hoidon jatkuvuudesta eniten hyötyvien asiakkaiden kohdalla.
Aikaisemmat pitkäaikaiset asiakassuhteet pyritään huomioimaan pitämällä pysyvät hoitosuhteet voimassa. Hoidon jatkuvuusmallin myötä lääkäri ja muut terveydenhuollon ammattilaiset oppivat tuntemaan asiakkaan paremmin ja voivat arvioida asioita kokonaisvaltaisemmin.
Hoidon jatkuvuusmalli koskee kiireetöntä hoitoa. Kiireetöntä hoitoa ovat esimerkiksi pitkäaikaissairauksien kontrollit, lääkärinlausunnot sekä kiireettömät toimenpiteet. Kiireellisessä vastaanottotyössä asiakkaan ja ammattilaisen välistä hoidon jatkuvuutta ei pystytä aina huomioimaan, vaan siinä hoito tapahtuu jatkossakin asiakaskohtaisesti tarvetta vastaavan ammattilaisen toimesta.
Lisätietoja Suomen kestävän kasvun ohjelmasta
Pohteella hoidon jatkuvuusmallin käyttöönottoa laajennetaan vaiheittain koko hyvinvointialueelle. Hoidon jatkuvuuden kehittämistyötä tehdään Pohteella osana RRP-hankekokonaisuutta. Suomen kestävän kasvun ohjelman (RRP) rahoitus tulee EU:n kertaluonteisesta elpymisvälineestä (NextGenerationEU).