Tiedote

OYS:n nimissä tietojen kalastelua – sairaala ei koskaan kysy potilaiden verkkopankkitunnuksia

Julkaistu:

Oulun yliopistollisen sairaalan (OYS) nimissä on soitettu ja pyydetty henkilöllisyyden todentamista verkkopankkitunnuksilla. Sairaala ei koskaan kysy potilaiden verkkopankkitunnuksia. Tunnuksensa luovuttaneita pyydetään olemaan välittömästi yhteydessä omaan pankkiin.

OYS:n nimissä esiintynyt henkilö on soittanut useita puheluja, joissa on kerrottu tarpeesta päivittää puheluun vastanneiden potilastietoja. Puhelut ovat tulleen numerosta, joka näyttäisi tulevan suomalaisesta kännykkänumerosta. Todellisuudessa puhelu tulee ulkomailta.

”Puhelu aloitetaan henkilön nimi- ja osoitetietojen varmistamisella ja muutaman taustakysymysten esittämisellä. Soittaja vetoaa koronaepidemian aikaiseen poikkeukselliseen toimintaan ja kertoo, että on tarpeen puhelimitse päivittää henkilön potilastietoja. Tämän jälkeen pyydetään antamaan verkkopankkitunnukset potilaan henkilöllisyyden varmistamiseksi”, kertoo OYS:n turvallisuuspäällikkö Lasse Kylén.

OYS on tällä hetkellä poikkeuksellisen paljon yhteydessä potilaisiin puhelimitse vastaanottoaikojen varmistamiseksi. OYS ei kuitenkaan koskaan tiedustele potilaiden verkkopankkitunnuksia.

OYS on saanut asiasta useita yhteydenottoja. ”Jos on vahingossa antanut soittaneelle henkilölle verkkopankkitunnukset, on syytä olla välittömästi yhteydessä omaan pankkiin”, Kylén ohjeistaa.